No hi ha dubte que la pandèmia del Covid-19 ha tingut un enorme impacte en la nostra societat i en la política a tots els nivells. Però en Compromís per la Vall ens hem proposat tirar del carro i multiplicar-nos per a pal·liar els seus efectes. En els dos últims mesos vos hem parlat d’agricultura i d’educació. En Agricultura, hem tancat les memòries de l’atur agrari, que han ocupat més de 130 persones en la millora del nostre terme. I en Educació, la nostra Conselleria ha posat en marxa el desplegament de recursos més gran de tot l’estat per poder tirar endavant una educació de qualitat i presencial, a més de finançar la reforma de les infraestructures educatives de la Vall a través del Pla Edificant.

Ara, la nostra Regidoria de Sostenibilitat, encapçalada per Ferran Daròs, se situa com a la més activa de l’ajuntament amb la posada en marxa d’un ambiciós projecte ambientalista: l’elaboració del Pla Local de Residus. Este projecte se situa en l’avantguarda pel seu caràcter participatiu i per tractar-se d’un marc de treball que aspira a planificar a llarg termini com volem que siga el tractament de residus del nostre poble no per a hui, sinó per als pròxims anys. Es tracta d’un pla que sobrepassa la durada d’una legislatura i que no deixarà les decisions de sostenibilitat a l’elecció del regidor de torn, sinó que elaborarà un full de ruta que ens donem entre tots.

Perquè la principal característica d’este Pla Local de Residus és el seu caràcter participatiu. El passat 25 de setembre vam fer la seua presentació en una jornada inicial que explicava de quin punt de partida comencem pel que fa a recursos, empreses contractades o quantitat de contenidors. Podeu recuperar la sessió al canal de Youtube “Educació Ambiental la Vall d’Uixó”.

Qui participa en la redacció del projecte? A la redacció del Pla estan convocats partits polítics, sindicats, associacions de festes (que tindran un paper fonamental), associacions de veïns (als quals volem sentir), clubs esportius i, en definitiva, tota la societat de la Vall.

Què pots fer si tens idees en este tema? Enviar un correu a [email protected] i entraràs en un llistat de correus electrònics que te tindrà al dia de la legislació sobre el tema i que et convocarà a les diferents reunions que organitzarem durant les pròximes setmanes.

Què debatrem en les sessions de treball? Com volem organitzar els contenidors, quines propostes tenim pel que fa a la recollida de trastos, què podem fer per millorar l’educació ambiental, com fomentem el reciclatge, com podem millorar la recollida selectiva per a arribar a les xifres que ens exigix la normativa autonòmica i europea per a 2022…

DRETA DESORIENTADA

I la veritat és que en este tema l’oposició es troba massa desorientada. Mentres intenten fer oposició des de Facebook, ni PP ni VOX es van presentar a la jornada inaugural del Pla Local de Residus. Segurament, perquè mentres que els plens extraordinaris sí que es cobren, este projecte implica tindre idees i treballar per al futur.

I en segon lloc, perquè estan massa ocupats embolicant als vallers amb els rebuts de fem que (aprofitem per a dir-ho) no depenen de l’Ajuntament, sinó del consorci, i que són els més barats de tot el País Valencià. Podríem preguntar perquè en Fondeguilla, on governa el PP, el rebut és prou més car que en la Vall, on l’Ajuntament no cobra impost per la recollida de fem.

Però bé, com diu el refrany valencià, no podem demanar la lluna en un cove (ni pedirle peras al olmo). I mentres la dreta s’entreté fent vídeos per a Facebook, en Compromís elaborarem, amb la teua participació, un projecte ambiciós, sostenible i il·lusionant.